Zadzwoń: +48 600 879 332; +48 517 238 511

Kim jest facylitator

Facylitator jest kluczowy dla facylitacji, tak jak dyrygent jest kluczowy dla orkiestry.

Facylitator planuje, przygotowuje i prowadzi spotkania lub kompletne procesy złożone z serii warsztatów. Zadaniem facylitatora jest tworzenie przestrzeni dla równego uczestnictwa wszystkich obecnych, bo wkład wszystkich jest kluczowy dla wspólnie podejmowanych decyzji lub wypracowywanych rozwiązań.

Facylitator jest neutralny wobec dyskutowanego tematu, nie wnosi żadnego wkładu merytorycznego. Jest też bezstronny i nie sprzymierza się z żadnym uczestnikiem lub z jakąkolwiek grupą uczestników obecnych na spotkaniu. Jego domeną jest proces, od pierwszego kontaktu z klientem, poprzez projektowanie warsztatu lub spotkania, przeprowadzenie oraz wsparcie po spotkaniu i planowanie kolejnych.

Proces dzieje się także podczas spotkania i obejmuje przykładowo przejście od indywidualnych pomysłów do pomysłu wspólnego dla całego zespołu lub też wyjście od kwestii spornej i dojście do zgody. Dlatego właśnie mówi się, że facylitator to doradca procesowy. Doradza klientowi sposób dojścia do rozwiązania problemu z wykorzystaniem jego własnych niepowtarzalnych zasobów, a nie jakiekolwiek konkretne rozwiązanie.

Facylitator może tez być „agentem zmiany”, zaangażowanym w duże procesy zmiany i rozwoju organizacyjnego. Nie mówimy tu o pojedynczych spotkaniach, ale o seriach powiązanych ze sobą warsztatów, podczas których rozwiązywane są kluczowe problemy organizacyjne. We wszystkich działaniach facylitator planując działania wspólnie ze zleceniodawcą bierze pod uwagę cele strategiczne firmy.