Zadzwoń: +48 600 879 332; +48 517 238 511

Podstawy facylitacji grupowej

Jest to szkolenie podstawowe, które koncentruje się na  roli facylitatora, filozofii i koncepcjach organizacji, rozumieniu metod, procesu, formułowaniu celów pojedynczych spotkań oraz kompletnych procesów zmiany.

Jego głównym celem jest przekazanie uczestnikom wiedzy kontekstowej, która pozwala z jednej strony dobrze zrozumieć rolę facylitatora, a z drugiej strony pozwala dobrze osadzić facylitację w organizacji, zakorzenić ją i zdobyć aprobatę dla tego sposobu pracy na wszystkich poziomach organizacji. Bez wiedzy kontekstowej metody facylitacji pozostają zawieszone w próżni i w momencie wprowadzania w organizacji mogą nie przynieść pożądanych efektów.

Ramowy program szkolenia ‘Podstawy facylitacji’

Dzień 1

Wprowadzenie

Warsztat demonstracyjny

Pierwsza refleksja

Podstawowe koncepcje dla facylitacji

  • proces a zawartość
  • kreowanie przestrzeni, włączanie wszystkich głosów
  • świadomość grupy, procesu i samoświadomość
  • neutralność facylitatora
  • facylitator wewnętrzny i zewnętrzny
  • menedżer lub lider zespołu jako facylitator

Różnice i podobieństwa pomiędzy rolami: facylitator, coach, trener, konsultant

Proces facylitowany, techniki, narzędzia

Planowanie i przygotowanie warsztatów

Wybór tematów do pracy warsztatowej

Dzień 2

Proces formowania zespołu 

Proces podejmowania decyzji: myślenie rozbieżne i zbieżne, strefa ścierania

Normy zespołu i zasady spotkania

Napięcie, konflikt i termometr warsztatowy

Pytania facylitacyjne

Proces facylitowany: otwarcie, kontekst i cele, praca zespołowa, zamknięcie podsumowanie

Metody i techniki facylitacji 

  • burza mózgów i diagram bliskości   
  • rozwiązywanie problemów
  • podejmowanie decyzji
  • pola sił
  • przyczyny źródłowe
  • planowanie działań
  • głosowania  

Podział na małe zespoły i przygotowanie pracy warsztatowe

  • Warsztat facylitowany wraz z informacją zwrotną 1

Dzień 3

Poranna rozgrzewka i refleksja po dniu drugim

  • Warsztat facylitowany wraz z informacją zwrotną 2
  • Warsztat facylitowany wraz z informacją zwrotną 3
  • Warsztat facylitowany wraz z informacją zwrotną 4 

Refleksja finalna i zamknięcie szkolenia